Prowadzenie własnej firmy bywa wyzwaniem, szczególnie w kilku pierwszych latach jej działania. Przedsiębiorcy często zastanawiają się nad zasadnością różnych przepisów prawa. Bezpieczeństwo i higiena pracy również bywa przedmiotem ich rozważań, a szczególne zainteresowanie wzbudzają szkolenia oraz obowiązki z nimi związane. Odpowiadamy na wybrane spośród najczęściej zadawanych pytań z tego obszaru.
Długie godziny spędzone przy komputerze, niewłaściwa postawa ciała, niewystarczające oświetlenie czy zła organizacja przestrzeni mogą powodować poważne dolegliwości zdrowotne. Z tego powodu obowiązujące regulacje nakładają na pracodawcę obowiązek przeprowadzenia szkolenia dla każdego nowo zatrudnionego na stanowisku biurowym pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pojawia się jednak pytanie, czy taki kurs BHP trzeba później odnawiać?
Zewnętrzna obsługa to rozwiązanie zapewniające brak konieczności zatrudniania etatowego specjalisty BHP. To szczególnie korzystne dla małych i średnich firm, które muszą spełniać wymogi prawa, lecz nie zawsze mają zasoby na własny dział czy pracownika zajmującego się kwestiami bezpieczeństwa. Outsourcing daje dostęp do wiedzy ekspertów, zapewnia stałe monitorowanie przepisów oraz odciąża kadrę zarządzającą.
Zarządzanie firmą wymaga bieżącego reagowania na wiele kwestii związanych z działalnością operacyjną, do których należy bezpieczeństwo i higiena pracy. Niezależnie od skali zatrudnienia czy profilu działalności, każdy pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków oraz dokumentowania wszystkich działań związanych z BHP. Wymaga to systematyczności i znajomości przepisów prawa. Z tego powodu wielu przedsiębiorców decyduje się na outsourcing.